GLYKEMICKÁ NÁLOŽ VERSUS GLYKEMICKÝ INDEX

Glykemický index udává rychlost vzestupu krevního cukru (glukózy) po konzumaci ...

Zpět na Novinky

V minulém článku jsme si představili glykemický index, jeho význam a využití. Aby toho však nebylo málo, slyšeli jste už o glykemické náloži? 

Jaký je rozdíl mezi glykemickým indexem (GI) a glykemickou náloží? (GL) 

Glykemický index udává rychlost vzestupu krevního cukru (glukózy) po konzumaci sacharidové potraviny, přesněji řečeno po konzumaci 50 g sacharidové potraviny. Za to glykemická nálož bere v úvahu jak glykemický index, tak i celkové množství sacharidů v dané porci. Jedná se tedy o daleko přesnější ukazatel změn glykémie (hladina glukózy v krvi) po jídle. Navíc, i po konzumaci potraviny s nízkým GI může dojít k většímu zvýšení glykémie, pokud ji sníme ve velkém množství, a to díky vyšším nárokům na sekreci hormonu inzulin.
Glykemická nálož vychází z glykemického indexu, je součinem GI a množství sacharidů v dané potravině dělený 100. GL o hodnotě 20 a více je považována za vysokou, 11–19 za střední 10 a méně za nízkou. 

Glykemický index versus glykemická nálož versus celkové nutriční složení?

Možná již začínáte pochybovat o smyslu glykemického indexu – vztahuje se pouze k 50 g sacharidové potraviny, nikoli ke konzumované porci, a navíc je ovlivněn řadou faktorů, například dalšími živinami v pokrmu. Společná konzumace sacharidů s tuky, bílkovinami nebo vlákninou zpomaluje rychlost vstřebávání sacharidů. Jak tuto informaci využít? Dostanete-li chuť na potravinu s vysokým GI, konzumujte ji společně například s jogurtem, tvarohem, sýrem, kvalitní uzeninou, oříšky nebo zeleninou.  Zabráníte tak prudkému výkyvu glykémie a prodloužíte pocit sytosti. 
Co se týče glykemické nálože, její sledování v jídelníčku také nemusí být příliš vhodné. A to z toho důvodu, že může být ovlivněna buď změnou GI jednotlivých potravin nebo změnou velikosti sacharidových porcí. 
Závěrem doporučuji, chcete-li snížit svou tělesnou hmotnost, zaměřte se spíše na celkové nutriční složení pokrmu, zejména na jeho energetickou hodnotu a množství tuku. Sledování glykemického indexu a nálože má své uplatnění především ve výživě sportovců a lidí s diabetem mellitus.  

ZDROJE

  • DANONE VITAPOLE. Glycaemic Index and Health: the Quality of the Evidence. Éditions John Libbey Eurotext, 2001. 48s. ISBN 2-7420-0364-9.
  • WOLEVER T.M.S. Carbohydrate and the Regulation of Blood Glucose and Metabolism. Nutrition Reviews, 2003, vol. 61, no. 5, p. S40-S48.
  • MIKLETIČ, Marek. Sacharidy a šport [online]. Brno, 2008. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií. Dostupné z: http://is.muni.cz/th/156129/fsps_b/
  • Scientific Opinion on Dietary Reference Values for carbohydrates and dietary fibre. EFSA Journal [online]. 2010, 8(3), - [cit. 2018-03-19]. DOI: 10.2903/j.efsa.2010.1462. ISSN 18314732. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.2903/j.efsa.2010.1462