MÝTY VE VÝŽIVĚ

Stále se v poradně setkávám s tvrzeními a dotazy, o kterých jsem si již dávno myslela, že byly uvedeny na pravou míru.

A tak si pojďme říci, jak je to s vejci a cholesterolem, apod.
 

Zpět na Novinky

A tak si pojďme říci, jak je to s vejci a cholesterolem, jak je to s konzumací ovoce v odpoledních hodinách a kdy jíst poslední jídlo dne?

MÝTUS: Konzumace vajec zvyšuje hladinu cholesterolu.

„Doporučené denní množství cholesterolu stravou je do 300 mg. Jeden vaječný žloutek obsahuje 266 mg cholesterolu.“ …pouhé tyto dvě věty dokázaly dát vznik jednomu z nestarších výživových mýtů. 

Dnes je však vědecky dokázáno, že vaječný cholesterol nemá vliv na hladinu krevního cholesterolu. Cholesterol v potravinách se totiž na zvýšení hladiny cholesterolu v krvi nijak nepodílí. Pokud tělo přijímá nadbytek cholesterolu stravou, sníží jeho tvorbu v játrech a naopak. Není důležité si hlídat příjem cholesterolu, ale spíše se zaměřit na kvalitu tuků v jídelníčku. 

MÝTUS: Ovoce už odpoledne nejezte, jinak ztloustnete.

Zda budete tloustnout nebo hubnout závisí na vašem celodenním energetickém příjmu, nikoli na tom, zda si dáte jablko ráno nebo odpoledne.
Čerstvé ovoce je plné vitaminů, minerálních látek, vlákniny a vody. Je také významným zdrojem jednoduchých cukrů neboli jedná se o rychlý zdroj energie. A právě kvůli tomu je vhodné jej zařadit před nebo během déletrvající pohybové aktivity. Nebo také po ní, pro doplnění vyčerpaných energetických zásob ve svalech.

MÝTUS: Večeři jezte nejpozději v 17:00.

Pokud chodíte spát kolem půlnoci (jako již většina lidí) a do toho byste se měli řídit dle tohoto doporučení, docílili byste akorát několikahodinového hladovění. Pokud pravidelně hladovíte, vaše tělo ztrácí svalovou hmotu (má totiž takový hlad, že své svaly začne „jíst“), snižuje se vám bazální metabolismus (velice jednoduše řečeno „rychlost spalování tuků“) a začne si dělat tukové zásoby.

Plnohodnotnou večeři zařazujte zhruba 2 hodiny před usnutím, máte-li poté ještě hlad, doporučuji už jen zeleninu s nízkotučnou bílkovinnou potravinou.