OVOCE

Ovoce - jíst či nejíst, a proč vlastně? Nebo ještě lepší otázka: Kolik vlastně? Existují lidé, kteří dennodenně vypijí ovocné smoothie, balení džusu nebo jí ovoce po kilech.  A najdou se mezi námi i takoví, ...
 

Zpět na Novinky


Ovoce - jíst či nejíst, a proč vlastně? Nebo ještě lepší otázka: Kolik vlastně? Existují lidé, kteří dennodenně vypijí ovocné smoothie, balení džusu nebo jí ovoce po kilech.  A najdou se mezi námi i takoví, kteří, ať už neúmyslně nebo záměrně, se ovoci vyhýbají úplně. Přičemž to, že ovoce je “zdravé”, všichni vědí.  

Ovoce je cenný zdroj vitaminů, minerálních látek a vlákniny. Obsahuje více než 70 % vody, větší množství sacharidů, především ve formě jednoduchých cukrů a zanedbatelné množství bílkovin a tuku.  

Kvůli vyššímu obsahu cukru by mělo být ovoce konzumováno s mírou. Dle výživových doporučení pro obyvatelstvo České republiky by měl příjem ovoce spolu se zeleninou dosahovat 600 g, přičemž poměr zeleniny a ovoce by měl být cca 2:1. Vhodné je, vzhledem k rychlému dodání energie, ovoce zařadit před nebo v průběhu déletrvající pohybové aktivity. Pokud jej jíte rádi ke svačině, doporučuji přidat bílkovinovou potravinu (například cottage sýr, bílý jogurt ad.), abyste snížili výsledný glykemický index svačiny a prodloužili tak pocit sytosti.  

Pozor také na konzumované množství sušeného ovoce, u kterého vzhledem k nízkému obsahu vody výrazně roste obsah cukru a tím i energie.  

V rámci redukčních diet lidé z jídelníčku ovoce často vyřazují úplně, neboť mají strach, že vzhledem k obsahu cukru přiberou. Paradoxem je, že zrovna takoví lidé, ovoce mnohem raději nahrazují proteinovými tyčinkami. Kvalitní proteinová tyčinka samozřejmě může být vhodnou alternativou rychlé svačinky. Avšak není lepší příjem bílkovin a cukry doplnit raději přirozenou cestou, například tvarohem s banánem, namísto proteinové tyčinky, která obsahuje bílkoviny spolu s cukry přidanými namísto přirozených, a navíc i vyšší množstvím tuku? 

Pamatujte si, že jednoduché cukry přijaté z ovoce se do tělesného tuku uloží jen tehdy, je-li ovoce konzumováno v nadměrném množství a člověk ke všemu není pohybově nijak aktivní. 

Použitý zdroj: