RAW STRAVA

Raw food, vitariánství, frutariánství, živá strava – to vše znamená jen jedno – jíst syrovou stravu. Jedná se skutečně o zdravý životní styl, jak zastánci tohoto alternativního způsobu stravování propagují?

Zpět na Novinky

Raw food, vitariánství, frutariánství, živá strava – to vše znamená jen jedno – jíst syrovou stravu. Jedná se skutečně o zdravý životní styl, jak zastánci tohoto alternativního způsobu stravování propagují?

Hlavní zásadou tohoto alternativního způsobu stravování je konzumovat syrovou tepelně neupravenou stravu. Nemohou se jíst pečené, smažené, grilované, dušené ani vařené pokrmy. Strava smí být nanejvýš ohřátá do teploty v rozmezí 42–47°C. Zásady raw stravy totiž staví na myšlence, že potraviny, které projdou teplenou úpravou, ztrácí svou „energii“ a stávají se tzv. mrtvou hmotou, která je ochuzena o aktivní enzymy, vitaminy a minerální látky, které tělo potřebuje ke zdravému fungování.

Bohužel tuto nosnou myšlenku vyvrací fakt, že enzymy obsaženy v potravinách jsou stejně inaktivovány kyselým prostředí v žaludku. Enzymy pro efektivní trávení živin si pak lidské tělo si samo vytváří.
Základ jídelníčku tvoří ovoce, zelenina, ořechy, olejnatá semena, luštěniny, obilné klíčky, mořské řasy, houby a bylinky. V kulinářské úpravě těchto potravin se meze nekladou – je povoleno klíčení, mletí, mixování, namáčení, sušení atd. Oblíbené jsou nejrůznější ovocné či zeleninové smoothie, snídaně ve formě chia pudinku nebo okurková polévka či guacamole.

Na své si přijde i ten, co má rád potraviny živočišného původu – povoleny jsou syrová vejce, syrové maso a ryby a nepasterizované mléko. Avšak vzhledem k tomu, že tyto potraviny jsou konzumovány v syrovém stavu – zvyšuje se riziko mikrobiální kontaminace a následně riziko vzniku alimentárních onemocnění (například salmonelóza). Navíc bílkoviny rostlinného původu jsou v syrovém stavu špatně stravitelné, což může časem vést i k nedostatečnému příjmu bílkovin.  

Dalším negativem raw stravy je vysoká pravděpodobnost výskytu plísní například v sušeném ovoci nebo naklíčených semenech; nadměrný příjem vlákniny může snižovat vstřebatelnost některých minerálních látek, a vzhledem k vyššímu příjmu jednoduchého cukru (v ovoci) je zvýšeno i riziko vzniku zubního kazu.

Jak lze vidět raw stravu nelze doporučit jako dlouhodobý a plnohodnotný způsob stravování s přínosem pro zdraví. Avšak některými ovocnými raw pokrmy je určitě vhodné se zpestřit svůj jídelníček neboť se skutečně jeví jako vitaminové bomby.

LITERÁRNÍ ZDROJE:

 

  • CUNNIGHAM, Eleese. What Is Raw Food Diet and Are There Any Risks or Benefits Associated with It? American Dietetic Association. Chicago: Elsevier, 2004, 1623. DOI: 10.1016/j.jada.2004.08.016.
  • DOSTÁLOVÁ, Jana. Co se děje s potravinami při přípravě pokrmů. Praha: Forsapi, 2008. Stručné informace pro pacienty. ISBN 9788090382084
  • KAFKOVÁ, Adriana. ANÉMIE – DIAGNOSTIKA A LIEČBA. VIA PRACTICA [online]. Klinika hematológie a onkohematológie FN LP a LF UPJŠ, Košice, 2005, 2(3), 141-144 [cit. 2017-03-03]. Dostupné z: http://www.solen.sk/pdf/Kafkova.pdf
  • BROŽKOVÁ, Iveta, Kateřina MICHÁLKOVÁ, Petra MOŤKOVÁ,Libor ČERVENKA,Výskyt mikroorganismů v biopotravinách a sledování teplotního vlivu při výrobě " raw" potravin: seminář Potravinářské mikrobiologie. Univerzita Pardubice, 2017.
  • KWANBUNJAN, Karunee, Corinna KOEBNICK, Carola STRASSNER a Claus LEITZMANN. Lifestyle and Healthaspecs of raw food eaters. The Journal of Tropical medicine and parasitology [online]. 2000, 1(23), 12-20 [cit. 2017-03-12]. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/237618497_Lifestyle_and_Health_Aspec ts_of_Raw_Food_Eaters
  • HANUŠKOVÁ, Daniela, Jana SPÁČILOVÁ, Aneta POHOŘALÁ a Halina MATĚJOVÁ. Raw food versus cooked food aneb syrová strava versus vařená strava. Výživa a potraviny. Praha: výživaservis, 2017, (2), 52-54. ISSN 1211-846X.