TREND DIET

Neznalost veřejnosti a tlak “fitness světa” vede mnohé k následování různých výživových směrů. V dnešní době se snad už nenajde žena (zejména), která by neměla zkušenost s nějakou dietou. 

Zpět na Novinky

Neznalost veřejnosti a tlak “fitness světa” vede mnohé k následování různých výživových směrů. V dnešní době se snad už nenajde žena (zejména), která by neměla zkušenost s nějakou dietou. A že je jich na trhu spousta – paleo strava, IIFYM, low carb nebo ketogenní dieta, dokonce i bezlepková dieta je zneužívána za účelem redukce hmotnosti, ačkoli je naprosto absurdní, myslet si, že konzumace lepku vede k nadváze...

Rady od nás nutričních terapeutů bývají přehlížené. Veřejnost si raději “vygooglí” Cambridge dietu a nakoupí pytlíky směsí jakožto náhražky za plnohodnotná denní jídla. Proč? Můžeme se jen domnívat. Je to snad proto, že způsob, který navrhujeme my nevylučuje ze stravy žádnou potravinu? Nebo snad námi navržený dietní plán doporučuje jíst a nehladovět? Zní snad to, co navrhujeme mi až příliš jednoduše? Nebo snad výživový směr zvaný SPRÁVNÁ STRAVA zní až příliš prostě? 

Chcete-li docílit snížení těsné hmotnosti, je třeba být ve stavu negativní energetické bilance, neboli energetický výdej musí být vyšší než energetický příjem (více zde). Vyřazení lepku nebo snad jiné živiny ze stravy ke snížení hmotnosti nevede, vede pouze k deficitu, který se později projeví na vašem zdravotním stavu. Vaše strava byla měla být vyvážená, bohatá na všechny tři základní makroživiny, ale i mikroživiny. Obecně by přijatá energie ze stravy měla být tvořena z 45–50 % sacharidy, z 30–35 % tuky a z 15–20 % bílkovinami. Bílkoviny by měly být kvalitní neboli plnohodnotné, měly by pocházet především z masa, vejcí a mléčných výrobků. Tuky by naopak měly pocházet z rostlinných zdrojů jako jsou rostlinné oleje, ořechy a olejnatá semena (vyjma palmového a kokosového tuku) a z ryb. Na příjmu polysacharidů by se měly podílet zejména obiloviny a celozrnné výrobky a na příjmu jednoduchých cukrů ovoce. Pro dosažení doporučeného příjmu vlákniny by měla být strava obohacena také o zeleninu a luštěniny. Také je důležité dbát na dostatečný pitný režim, který by měl být zastoupen zejména čistou vodou nebo neslazeným čajem.

Také slýchávám, že lidé nemají čas na neustálé stání u plotny či na plánování “co budu jíst zítra”. To se také může stát. Nicméně opět máme řešení, které mi jakožto nutriční terapeutce připadá nejlepší, a tím je krabičková dieta. Krabičková dieta vám zajistí pestrost. Budete jíst potraviny, které byste si běžně nekoupili, například dračí ovoce – nebo je snad pravidelně na vašem nákupním seznamu? Krabičková dieta zajistí také pravidelnost ve vaší stravě, a to v v  5 denních porcí, a v neposlední řadě se postará o přiměřenost velikostí vašich porcí, už žádné přejídání, ani žádné hladovění!
Pro propočet velikostí porcí (tedy energetického a nutričního příjmu) a zhodnocení vaše nutričního stavu (jeli nutné zajistit vyšší příjem nějaké živiny) je dobré se obrátit na nutričního terapeuta, který dovede váš nutriční stav zhodnotit i z lékařského či psychologického pohledu, neboť jeho vzdělání to umožňuje.