VEGETARIÁNSTVÍ

Podíl zastánců bezmasého způsobu stravování se v posledních letech zvyšuje. Celosvětově se počet vegetariánů odhaduje na jednu miliardu, s největším počtem v Indii, kde vegetariáni tvoří asi
38 % své populace

Zpět na Novinky

Podíl zastánců bezmasého způsobu stravování se v posledních letech zvyšuje. Celosvětově se počet vegetariánů odhaduje na jednu miliardu, s největším počtem v Indii, kde vegetariáni tvoří asi 38 % své populace. V EU je na prvním místě Itálie (až 10 % populace).

Podle Americké dietetické asociace je správně sestavená vegetariánská strava, včetně veganské, zdravá, nutričně vyvážená a zdravotně přínosná v prevenci a léčbě některých chronických onemocnění. Je vhodná pro všechna životní období člověka, včetně těhotenství, kojení, dětství, dospívání, stáří i sportovce. Vegetariánská strava je definovaná jako strava, jež neobsahuje maso, mořské plody nebo jiné výrobky připravené z těchto potravin. Existují různé typy vegetariánské stravy, nejčastější se označuje jako laktoovovegetariánství, kde se konzumují vejce, mléko, mléčný výrobky a med. Od této skupiny se odlišuje laktovegetariánství, kde se k rostlinné stravě konzumuje navíc pouze mléko a mléčné výrobky, a veganství, jakožto nejpřísnější vegetariánská strava, jejíž stoupenci odmítají konzumaci jakýchkoliv potravin živočišného původu. Důvody pro bezmasý způsob stravování jsou různé – etické, ekologické, z důvodu náboženství nebo životní filosofie. 

Vegetariánský způsob stravy se blíží zásadám správné stravy. Je charakterizován nízkým příjmem nasycených MK, a naopak vysokým příjmem potravin bohatých na vlákninu a fytochemikálie jako je ovoce, zelenina, celozrnné výrobky, luštěniny, sójové výrobky, ořechy a olejnatá semena. Výsledky studií také potvrzují, že vegetariánská strava je spojena s nižším rizikem úmrtí na ischemickou chorobou srdeční. Vegetariáni mají v porovnání s nevegetariáni nižší hodnoty LDL – cholesterolu, krevní tlak, nižší index tělesné hmotnosti, výskyt diabetes mellitus II. typu a nádorových onemocnění. 

Stravovací zvyklosti vegetariánů se však mohou lišit, a proto zdravotní benefity, které vegetariánské strava nabízí, nemusí platit pro každého stravujícího se tímto způsobem. Důležitou roli hraje velikost porcí, zdroje specifických živin a samotná technologická příprava pokrmů. Omezování příjmu živočišných potravin navíc s sebou může nést nízký příjem určitých živin, zejména bílkovin, vápníku a vitaminu B12. Proto je třeba opravdu pečlivé plánování vegetariánské stravy.

LITERÁRNÍ ZDROJE