V období 5.8. – 16.8.2024 probíhá celofiremní dovolená a na tyto dny menu nepřipravujeme. V případě objednávky do 2. 8. 2024 poskytujeme zvýhodněnou cenu i na kratší období než 20 dní. 
Na termín 19. 8. 2024 přijímáme objednávky již nyní a budeme se na Vás opět těšit.

Více

SACHARIDY VE VÝŽIVĚ

Sacharidy jsou makroživinou, která je nejdůležitějším zdrojem energie pro lidské tělo. Jsou základem zdravé a vyvážené stravy. 

SACHARIDY VE VÝŽIVĚ

Podílejí se na regulaci tělesné hmotnosti, zvláště když je součástí životního stylu jedince také pohybová aktivita. Jsou nezbytné pro správnou činnost střev a jsou důležitým energetickým palivem nejen pro svaly ale také pro mozek. Množství 130 g sacharidů denně by mělo být dostatečné pro pokrytí potřeb mozku u dětí (> 1 rok) i dospělých.

Podíl sacharidů na celkovém energetickém příjmu je nejvíce proměnlivý, závisí na celkovém množství tuků a bílkovin přijatých ve stravě. Optimální výživa by však měla obsahovat 45 až 60 % energie ze sacharidů pro všechny straší > 1 rok.

Sacharidy dělíme podle počtu cukerných jednotek na jednoduché a komplexní sacharidy. Jednoduché sacharidy, složené z 1 až 2 cukerných jednotek, se vyznačují sladkou chutí, proto je také označujeme jako cukry. Tyto sacharidy slouží jako rychlý zdroj energie. Jsou velmi rychle vstřebávány, což vede k rychlému nárůstů hladině cukru v krvi (glykemie). Tento prudký nárůst glykemie bývá následován jejím taktéž prudkým poklesem, který vnímáme jako pocit hladu a slabosti. Typickým zástupcem jednoduchých sacharidů je řepný cukr sacharóza, dále pak hroznový cukr glukóza a ovocný cukr fruktóza, který najdeme v ovoci, ovocných džusech a medu. Jednoduché sacharidy ale také najdeme v mléku a mléčných výrobcích ve formě cukru laktóza, a dokonce v pivu ve formě cukru maltóza.

Komplexní sacharidy jsou tvořeny dlouhým řetězcem cukerných jednotek, což má za následek delší trávení a postupné uvolňování energie do krevního oběhu. Polysacharidy zabraňují výkyvům glykemie. Hladinu krevního cukru zvyšují postupně, čímž navozují dlouhodobější pocit sytosti.

Mezi komplexní sacharidy patří oligosacharidy, složené ze 3 až 9 cukerných jednotek a polysacharidy složené z více než 10 cukerných jednotek. Oligosacharidy najdeme především v luštěninách, tedy čočce, fazolích, hrachu, cizrně, sóji atd.. Polysacharidy v bramborách, rýži, těstovinách, bulguru, kuskusu, ovesných vločkách, kukuřičných vločkách, kroupách, pohance, mouce, pečivu, knäckebrotech atd.. Komplexní sacharidy si představme jako tu přílohou na našem talíři, kterou si vybíráme k masu, mažeme si na ně pomazánku, pokládáme šunku nebo je zakusujeme k míchaným vejcím. 

Mezi sacharidy řadíme také vlákninu, ale o té až příště.

ZDROJE:


Scientific Opinion on Dietary Reference Values for carbohydrates and dietary fibre. EFSA Journal [online]. 2010, 8(3), - [cit. 2018-03-19]. DOI: 10.2903/j.efsa.2010.1462. ISSN 18314732. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.2903/j.efsa.2010.1462

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Nastavení soukromí a cookies

Souhlasem se sdílením dat nám poskytnete informace, které potřebujeme pro zlepšování, analýzu a marketing napříč těmito webovými stránkami. Dále souhlasíte s předáním údajů třetím stranám a mimo EU. Prohlašujeme, že Vámi poskytnuté informace jsou zabezpečeny proti zneužití.

Dejte nám prosím vědět, která data nám a našim partnerům dovolíte zpracovat.


Technická data

Trvale zapnuto

Webové stránky potřebují technická data pro správné fungování. Bez těchto dat by nebylo možné například vyhledávat, přehrát video nebo dokončit objednávku v e-shopu.

Analytické a statistické údaje

Analytické a statistické údaje nám pomáhají pochopit, jaké funkce jsou vaše oblíbené, co nám na webu nefunguje, jaké zařízení pro prohlížení stránek používáte a mnoho dalších.

Marketingové údaje

Marketingová data nám prozradí, na které reklamy jste klikli nebo jak jsou naše kampaně na sociálních sítích úspěšné.