MANA-PLNOHODNOTNÁ NÁHRADA STRAVY?

Už jste slyšeli o MANĚ? Vážně ne?

Zpět na Novinky

Už jste slyšeli o MANĚ? Vážně ne? No, jednoduše řečeno, je to jeden z takových těch sypkých prášků, který má sloužit jako náhrada stravy…ale víte co? Pojďme si o této potravině říci něco víc. 

Výrobce představuje MANU jako nutričně vyvážené jídlo, vhodné pro každého zdravého dospělého člověka. Radí nahradit MANOU jedno či dvě jídla denně, nebo dokonce celý stravovací režim. MANA by neměla být omylně chápána jako dietní prostředek, jedna porce many představuje plnohodnotné denní jídlo.  
Je vhodná pro vegetariány/vegany a osoby s laktózovou intolerancí. Je vyrobena z přírodních surovin jako jsou vláknina z ovsa, nebo kvalitní bílkoviny, zastoupené sójou. Díky obsahu 20 g bílkovin na jednu porci, MANA patří mezi potraviny s vysokým obsahem bílkovin.

Co si o to myslí nutriční terapeut?
Jídlo a vše s ním spojené hraje velice důležitou roli pro každého z nás, a to nejen z hlediska přívodu energie a živin, ale také z hlediska psychického a společenského. Nakupování potravin, příprava pokrmů, návštěva restaurace či posezení u ohniště s přáteli a opékání špekáčků – to vše přeci obohacuje život člověka. 
Jaké vidím negativa MANY? Obecně je známo, že tekutá strava ve srovnání s tuhou má řadu nevýhod – menší sytící efekt, který může vést k ještě větší konzumaci potravin a následně k přibírání hmotnosti; nepoužívání žvýkacích svalů může vést k jejich ochabnutí a absence tuhé stravy může vést k ochabnutí střevní peristaltiky. Navíc naše strava by měla být pestrá, čím pestřejší strava je, tím širší spektrum vitaminů, minerálních látek a dalších živin našemu tělu dodáváme. Co se MANY týče, mluvíme spíše o monotónnosti nikoli však o pestrosti. Vzhledem k jednostrannému původu obsažených složek se také můžeme obávat, zda MANA není na některé látky deficitní.
Nemůžu však říci, že mě koncepce MANY nezaujala, ba naopak. Vzhledem ke složení se jedná o vyvážené jídlo, a navíc na přípravu časově nenáročné, a právě proto bych ji doporučila časově vytíženým lidem (lékaři, kadeřnice, řidiči dopravních prostředků aj.), kterým nezbývá čas na přípravu pořádné svačiny či její samotnou konzumaci. MANU bych také doporučila vrcholovým sportovcům, jejichž energetická potřeba mnohonásobně převyšuje potřebu běžných lidí. Také je vhodná pro lidi, kteří mají problémy s rozkousáním stravy, například při zranění dutiny ústní, nebo pro seniory jejichž strava bývá často energeticky chudá a nutričně nevyvážená. MANU mohu doporučit jako součást pestré stravy, nikoli však jako její plnohodnotnou náhradu.