PEČIVO

Dle některých moderních výživových směrů je dokonce doporučováno pečivo přestat jíst.
Představuje pečivo pro člověka opravdu takovou zkázu?

Zpět na Novinky

Chleba s máslem, rohlík s marmeládou, čerstvě upečený máslový croissant… ať už bílé nebo tmavé, sladké nebo slané, pečivo zkrátka patří mezi potraviny, bez kterých by si většina z nás nedokázala život představit. A možná právě proto bývá také středem mnoha pověr a mýtů. Dle některých moderních výživových směrů je dokonce doporučováno pečivo přestat jíst. Představuje pečivo pro člověka opravdu takovou zkázu?

Stejně jako těstoviny, snídaňové cereálie, bulgur nebo kuskus, také pečivo patří mezi obilné výrobky. A stejně jako tyto výrobky je významným zdrojem komplexních sacharidů, tedy energie. Každý denní chod by měl být nutričně vyvážený, tzn. že by měl obsahovat zástupce ze všech makroživin – bílkoviny, sacharidy a tuky. Jestli jako zdroj sacharidů zvolíte pečivo nebo těstoviny závisí na vašich chuťových preferencí. V každém případě je však důležité, aby se vaše volba byla kvalitní.

Výživová hodnota cereálních výrobků závisí na stupni vymílání mouky a přídavku dalších složek. Z výživového hlediska jsou nejvýznamnější celozrnné výrobky, které jsou připravované z mouky, která obsahuje více obalových vrstev obilného zrna, a tím i více bílkovin, tuku, vitaminů, minerálních látek a vlákniny. Bílé (vysokovymílané) mouky jsou na tyto látky chudší, a právě proto se označují jako zdroj prázdných kalorií

Tvrzení „Chcete-li zhubnout, přestaňte jíst pečivo“ vás k úspěchům nepřivede. Je na vás, zda si dáte ke snídani ovesné vločky nebo chléb. Obě varianty vyjdou téměř na stejno. A taky je ve vašich rukou, jak velká bude porce, kterou sníte. Pokud čtyři rohlíky ke snídani snížíte jen na dva, tak ano, zhubnete.

Tvrzení „Pokud jíte pečivo, tak volte bezlepkové. Lepek je jed.“ si nejspíš vymyslel autor detoxních diet.  Dovolte mi, abych toto tvrzení kapánek poupravila: „Lepek je “jed“ leda pro lidi s celiakií nebo alergií na lepek, nikoli zdravé jedince.“ Lepek není toxin, je to bílkovina, která je součástí obilného zrna. Lepek je zodpovědný za pružnost a tažnost těsta, tvoří strukturu pekařského výrobku. Výrobky z mouky s vysokým obsahem lepku dobře kynou a po upečení drží tvar. Lidé, kteří nemají zdravotní problémy po kontaktu s lepkem, nemají žádný důvod, jej ze stravy vyloučit. Ledaže by chtěli odlehčit své peněžence, bezlepkové suroviny a potraviny jsou o poznání dražší.

ZDROJE

  • BLATTNÁ, J. - DOSTÁLOVÁ, J. - PERLÍN, C. - TLÁSKAL, P. Výživa na začátku 21. století, aneb, o výživě aktuálně a se zárukou. Praha: Společnost pro výživu, 2005. 79 s. ISBN 80-2396-202-7.
  • MÁLKOVÁ, Iva a Jana DOSTÁLOVÁ. Nakupujeme s rozumem, vaříme s chutí. Praha: Smart Press, 2012. Hubneme s rozumem. ISBN 978-80-87049-58-7.